Oleh : Prof Dr Najibah bt Mohd Zin
Sumber : Kosmo - Varia
Tarikh : 06/02/2015
REMAJA mengandung anak luar nikah menjadi satu kebimbangan besar dunia sama ada di negara Islam atau bukan Islam.
Malah, ada isteri mengandung kerana curang, sekali gus menyebabkan
bilangan anak tidak sah taraf bagi golongan sudah berkahwin turut
meningkat.
Kebiasaannya, pihak bapa tidak mahu memberi nafkah kepada anak kerana
berasakan bahawa anak tersebut bukan zuriatnya dan ia memberi maksud
bahawa isterinya berkemungkinan mempunyai hubungan sulit dengan lelaki
lain.
Fenomena ini juga telah membangkitkan perbincangan antara alim ulama
tentang prinsip yang harus dipakai dalam merungkai masalah tersebut.
Selain melibatkan keraguan tentang sah taraf anak, dalam jangka waktu
yang lebih panjang ianya akan menjejaskan kebajikan anak tersebut
daripada sudut keperluan fizikal seperti nafkah dan stigma masyarakat
yang prejudis terhadap status anak berkenaan.
Dalam Undang-Undang Islam, terdapat perbezaan pandangan bagi
menentukan sah taraf anak terutamanya dalam mazhab Hanafi dan Shafie. Ia
berkait dengan penggunaan dalil daripada sumber yang sahih dan
bagaimana pentafsiran kepada sumber itu dibuat.
Mahzab
Terdapat hadis Rasulullah SAW yang berbunyi ‘al waladu lil firash’
iaitu kebapaan anak itu dipunyai oleh mereka yang tidur di atas katil
tersebut menerusi perkahwinan.
Pandangan ini tidak menentukan tempoh kehamilan dan selagi mana
wujudnya perkahwinan sebelum anak itu lahir, maka sah taraf atau
kebapaan anak tersebut ditentukan kepada bapa yang telah menyebabkan
kehamilan. Pandangan ini dipelopori oleh mazhab Hanafi.
Pandangan lain pula ialah melihat kepada tempoh kehamilan atau
pengakuan lelaki yang mendakwa dia bapa anak itu atau dengan
mengemukakan bukti.
Usia kandungan bermaksud tempoh kehamilan sebelum kelahiran bayi.
Pandangan ini berdasarkan kepada ayat al-Quran surah al-Ahqaf ayat 15
yang menyebut bahawa tempoh kehamilan dan penyusuan ialah 30 bulan.
Tempoh penyusuan ialah 24 bulan maka baki enam bulan tersebut diambil
kira dalam menentukan sah taraf anak. Pandangan ini dipakai oleh
kebanyakan mazhab terutamanya mazhab Shafie yang menjadi asas kepada
undang-undang di Malaysia kepada orang Islam khususnya.
Undang-Undang Keluarga Islam negeri-negeri mempunyai peruntukan yang
jelas tentang tempoh kehamilan iaitu mengehadkan tempoh itu kepada enam
bulan ke atas.
Hal ini bermaksud sekiranya anak itu lahir enam bulan selepas tarikh
perkahwinan, dia dianggap sebagai anak yang sah kecuali pihak suami
membuktikan bahawa isterinya telah melakukan zina dan hamil selepasnya.
Undang-undang untuk orang Islam di negara ini menggunakan hukum yang
sama dalam menyelesaikan pertelingkahan berkaitan taraf anak. Namun,
seorang lelaki boleh menafikan nasab seorang kanak-kanak kepadanya
melalui li’an iaitu proses penafian anak di mahkamah.
Undang-Undang Islam yang terpakai di negara ini menyatakan: “Jika
seseorang perempuan yang berkahwin dengan seseorang lelaki melahirkan
seorang anak lebih daripada enam bulan qamariah dari tarikh
perkahwinannya atau dalam masa empat tahun qamariah selepas
perkahwinannya dibubarkan sama ada disebabkan kematian lelaki itu atau
perceraian dan perempuan itu pula tidak berkahwin semula, maka lelaki
itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak berkenaan. Namun, lelaki itu
boleh dengan cara li’an atau kutukan untuk menafikan anak tersebut
sebagai anaknya di hadapan mahkamah.”
Melalui peruntukan ini, terdapat beberapa kes yang telah dibawa ke
Mahkamah Syariah dalam usaha untuk menafikan anak tersebut dan ia bukan
satu proses yang mudah.
Teknologi terkini seperti penyepadanan asid deoksiribonukleik (DNA)
boleh diterima pakai hanya sebagai sokongan. Pernah juga mahkamah
menolak penggunaan DNA terutama jika prosedur kaedah penggunaannya tidak
dipenuhi. Kebanyakan kes berkisar dalam tuntutan nafkah anak yang
dikaitkan dengan cubaan untuk menafikan sah taraf serta menidakkan hak
anak terhadap harta pusaka si mati.
Dalam konteks pemakaian undang-undang di Malaysia, tempoh kehamilan
sama ada selepas berkahwin atau selepas bercerai adalah penting untuk
diperhalusi.
Sindiket perkahwinan
Sementara itu, kaedah pengakuan juga dapat mengesahkan nasab anak
sekiranya beberapa syarat telah dipenuhi seperti usia bapa dan anak
adalah munasabah untuk hubungan itu wujud, bapa dan ibu kanak-kanak
tersebut masih suami isteri semasa janin terbentuk.
Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan syubhah dengan seorang
perempuan yang menyebabkan kelahiran anak dalam tempoh enam bulan
qamariah hingga empat tahun qamariah selepas persetubuhan itu, maka
lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak berkenaan.
Keadaan ini biasanya melibatkan perkahwinan yang dilangsungkan tetapi
dibatalkan kerana tidak memenuhi rukun perkahwinan seperti perkahwinan
sindiket.
Walaupun bukan semua perkahwinan sindiket itu boleh menjadi batal,
jika ianya tidak memenuhi rukun perkahwinan seperti yang ditetapkan oleh
undang-undang, perkahwinan tersebut boleh dibatalkan walaupun sudah
lama berkahwin.
Bagaimanapun, perkahwinan yang batal boleh diakadkan dengan akad
baharu jika tidak ada halangan. Anak-anak yang lahir daripada hubungan
tersebut adalah sah taraf dan boleh dibinkan dengan bapa yang
menyebabkan kehamilan ibunya.
Menentukan sah taraf anak adalah penting dalam menolak keraguan dan
menjaga kebajikan kanak-kanak tersebut yang menjadi keutamaan dalam
sistem perundangan Islam dan juga undang-undang antarabangsa.
Dalam Undang-Undang Islam terutamanya, anak adalah amanah dan hadiah
dari Allah SWT kepada manusia untuk meneruskan kehidupan dan
kelangsungan generasi akan datang. Dalam konteks anak tidak sah taraf,
anak ini tidak mempunyai dosa dan adalah sama seperti anak-anak yang
lain. Bagaimanapun, hukum membezakan antara anak sah taraf dan yang
lain berkait dengan nilai-nilai keharmonian hukum terutamanya yang
meletakkan sah taraf anak jika ada hubungan darah dan perkahwinan.
Ia juga untuk mencegah manusia daripada melakukan perkara yang
bercanggah dengan agama jika mereka mengambil kira kesan perbuatan
melakukan zina terutama wanita kerana beban akan terletak di bahu
mereka.
Artikel-artikel yang dijumpai oleh pemilik blog ini yang berkaitan dengan isu-isu Mahkamah Syariah yang disiarkan di sini untuk tujuan bacaan sendiri, rujukan bagi yang memerlukan maklumat dan juga renungan kita bersama. Semoga ianya bermanfaat, insyaAllah!
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Talian NUR 15999
Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan