Selasa, 31 Mac 2015

‘Jangan sayang suami warga asing 100 peratus’

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 30/03/2015

ALOR SETAR 29 Mac – Cik Su (bukan nama sebenar) berasal dari Sik berusia awal 50-an dan bergelar isteri kepada seorang warga asing yang bera­sal dari Myanmar berusia awal 30-an.

Cik Su semasa menceritakan pengalamannya menjadi isteri warga Myanmar kepada wartawan Utusan, Safina Ramli (kiri), baru-baru ini.

Cik Su mengambil keputusan untuk berkahwin dengan suaminya yang 20 tahun lebih muda daripadanya kerana mahu menamatkan status janda yang dipegang selama dua tahun sejak suaminya, seorang rakyat tempatan meninggal dunia.

Cik Su yang merupakan seorang peniaga berkata, dia berkenalan dengan suaminya ketika bertugas sebagai tukang masak di sebuah tapak pembinaan rumah.

“Suami saya bekerja sebagai buruh kontrak di situ dan kami berkenalan sebagai rakan biasa sahaja namun lama-kelamaan suami melamar saya.

“Saya setuju kerana saya telah lama menjanda dan dugaan sebagai janda sangat hebat, jadi dengan berkahwin saya rasa lebih selamat,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.


Perkahwinan yang dibina sejak lapan tahun lalu bahagia pada awalnya namun kini Cik Su terpaksa menanggung keperitan apabila suami mudanya itu mula membuat onar dengan menjalin hubungan dengan wanita lain.

“Dugaan dalam perkahwinan saya mula timbul sejak akhir-akhir ini apabila suami saya ada skandal dengan wanita lain yang jauh lebih muda daripada saya.

“Wanita tersebut pula me­ru­pakan rakan senegaranya dan suami saya mula mengugut untuk pulang kembali ke negaranya. Malah, dia beritahu saya dia juga ada isteri dan dua orang anak di sana. Saya sangat terkejut mendengar pe­ngakuannya,” jelasnya.

Katanya, pergaduhan antaranya dan suami sering berlaku dan dia tidak tahu apa akan berlaku pada perkahwinannya pada masa depan jika suaminya benar-benar pulang ke negara asal.

“Yang manis mesti akan ada yang pahit akhirnya, sesiapa yang berkahwin de­ngan lelaki warga asing jangan sa­yang mereka 100 peratus ke­rana pada bila-bila masa kita akan ditinggalkan.

“Kita pun tidak tahu mereka kahwin dengan kita sebab benar-benar sayangkan kita atau sekadar ingin memudahkan hidup mereka di sini, saya sebenarnya sudah hilang rasa cinta terhadap suami, cuma sekarang saya berserah nasib pada jodoh dan takdir,” jelasnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman