Selasa, 10 Mac 2015

Hukum nikah gantung

Oleh : Ustaz Haslin Baharim
Sumber : Harian Metro
Tarikh : 15/02/2015


Apakah yang dimaksudkan dengan nikah gantung? Apakah hukumnya dan cara pelaksanaannya?

AZRIL, Raub, Pahang

Hukum nikah gantung adalah sah selagi menepati rukun nikah iaitu suami, isteri, saksi, wali dan akad.

Pada adat Melayu, mereka menikahkan pasangan lelaki dan perempuan tetapi tidak diizinkan bersama atas sebab tertentu yang dibenarkan syarak berdasarkan kemampuan pasangan melaksanakan tanggungjawab.

Nikah gantung bolehlah diistilahkan nikah khitbah seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika menikahi Aisyah RA.



Perkara ini dinyatakan dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim: “Bahawasanya Nabi Muhammad SAW telah mengahwini Aisyah sedang (ketika itu) ia berumur enam tahun dan Aisyah tinggal bersama Nabi Muhammad apabila ia berumur sembilan tahun.”

Ini bukanlah tujuan asal nikah, al-jamu’ iaitu kumpul atau bersama lelaki dan perempuan sebagai suami dan isteri.

Sebagaimana sedia maklum, perkahwinan adalah tanggungjawab antara suami isteri.
Sebagai contoh, suami perlu memberi mahar kepada isterinya, selagi tidak diberikan mahar kepada isterinya maka isteri mempunyai hak untuk melarang suaminya menyetubuhinya.

Nikah gantung menyebabkan tanggungjawab suami tidak menjadi berat. Antara tujuan nikah gantung ialah untuk menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan sebagaimana yang dihalalkan oleh suami isteri kecuali berjimak.

Namun jika terlanjur pula, tidak menjadi salah atau berdosa. Berbanding mereka yang semata-mata bertunang, pasti berdosa ketika keluar berdua-duaan. Wallahualam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman