Oleh : Prof Dr Najibah bt Mohd Zin
Sumber : Kosmo - Varia
Tarikh : 12/12/2014
SUDAH menjadi lumrah dalam sebuah perkahwinan apabila pasangan yang
berkahwin akan membeli harta atau aset iaitu harta tidak alih seperti
rumah kediaman atau tanah dan harta alih seperti kenderaan, perabot
serta apa-apa peralatan yang mempunyai nilai.
Aset ini akan menjadi harta perkahwinan selagi mana ia diperoleh
dalam tempoh perkahwinan melalui usaha bersama-sama suami isteri atau
jika hanya salah seorang daripada suami atau isteri yang menyumbang.
Hukum yang memperuntukkan pembahagian harta sepencarian mempunyai
asas yang kukuh daripada hukum syarak dan adat orang Melayu. Al-Quran
menyatakan dalam surah al Nisa ayat 32 secara umum tentang hak lelaki
dan wanita terhadap harta secara individu.
“Bagi lelaki, ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan bagi
perempuan (juga) bahagian daripada apa yang mereka usahakan.”
Ayat itu menjadi asas kepada tuntutan harta sepencarian selepas suatu
perceraian atau kematian salah satu pihak sama ada suami atau isteri.
Kitab al-Umm karangan imam Shafie juga ada menyebut tentang harta yang
disifatkan telah bercampur dan sukar untuk dikenal pasti pemiliknya
antara suami dan isteri, maka harta tersebut hendaklah dibahagi.
Adat Melayu
Pembahagian aset ini dipengaruhi oleh adat yang telah diamalkan
semenjak berzaman. Seperti yang telah menjadi amalan, adat Melayu
mengiktiraf hak isteri yang mengusahakan tanah sawah secara bersama
dengan suaminya dalam kadar separuh daripada harta tersebut jika ia
diperoleh dalam masa perkahwinan mereka.
Ini adalah berdasarkan kepada kes-kes yang diputuskan pada abad ke-19
iaitu suami dan isteri mencurahkan tenaga bersama-sama dalam
mengusahakan tanah sawah atau tanah tanaman lain secara usaha sama.
Amalan ini berterusan sehingga undang-undang mengenai harta
sepencarian dikanunkan dalam undang-undang keluarga orang Islam dan
bukan Islam.
Harta sepencarian dalam undang-undang Islam merujuk kepada harta yang terkumpul atau yang diperoleh semasa perkahwinan.
Ianya tidak termasuk harta yang diperoleh sebelum perkahwinan atau
selepas perceraian, harta pusaka atau hadiah walaupun hadiah itu diberi
oleh suami atau isteri dalam masa perkahwinan kecuali sekiranya berlaku
penambahbaikan kepada harta yang telah dihadiahkan itu.
Dalam hal ini, nilai harta yang diubahsuai akan dinilai jika ada
tuntutan harta sepencarian dibuat terhadap harta yang telah ditambah
baik itu. Sebagai contoh, jika isteri mempunyai sebidang tanah yang
diperoleh secara hibah atau harta pusaka, tanah tersebut didirikan rumah
kediaman yang dibiayai oleh suami yang bekerja.
Rumah tersebut dikira sebagai harta sepencarian yang perlu dibahagi
sama rata jika berlaku perceraian atau kematian. Harta sepencarian tidak
termasuk tanah atau nilainya kerana harta tersebut diperoleh atas dasar
hibah atau pusaka.
Cara pembahagian
Secara umumnya, pemakaian undang-undang mengiktiraf hak yang sama
kepada suami atau isteri dalam pembahagian harta perkahwinan dan
pemakaiannya telah berkembang dengan mengambil kira bentuk sumbangan
yang pelbagai oleh suami atau isteri sama ada melalui kerja, harta atau
wang.
Sumbangan secara langsung ini dikenali sebagai usaha bersama dan
kebiasaannya pembahagian dibuat secara sama rata iaitu separuh seorang.
Usaha satu pihak pula merujuk kepada harta yang diperoleh satu pihak
sahaja manakala pihak yang satu lagi tidak menyumbang secara langsung
dalam perolehan harta tersebut.
Kebiasaannya, ia berlaku dalam situasi isteri adalah suri rumah
tangga, menguruskan rumah tangga dan anak-anak dan memberi kelapangan
kepada pihak suami untuk bekerja. Asas kepada pengiktirafan ini ialah
kerja dalam menguruskan rumah tangga dikira sebagai sumbangan secara
tidak langsung.
Kebiasaannya, isteri yang menyumbang secara tidak langsung
diperuntukkan 1/3 daripada harta tersebut.
Oleh kerana penekanan
diberikan kepada tahap sumbangan, dalam keadaan suami yang tidak bekerja
dan tidak menyumbang kepada perolehan aset agak sukar untuk membuat
tuntutan berbanding dengan pihak isteri yang kebiasaannya menguruskan
rumah tangga atau menemani suami dalam urusan pekerjaannya.
Pembahagian juga hendaklah mengambil kira hutang jika ada dan
keperluan anak-anak. Sebagai contohnya, jika isteri mendapat hak jagaan
anak selepas perceraian, isteri boleh mendapat peruntukan yang lebih
mengambil kira keperluan sokongan yang diperlukan anak-anak terutamanya
keperluan kepada tempat tinggal.
Dalam hal ini, rumah tersebut boleh dipindah milik kepada isteri dan
anak-anak atau jika harta tersebut perlu dijual, maka penjualan tersebut
hendaklah ditangguhkan sehingga anak-anak tersebut mempunyai tempat
tinggal yang baik atau telah dewasa.
Kebajikan anak-anak diambil kira walaupun ianya melibatkan pertikaian mengenai tuntutan harta sepencarian.
Artikel-artikel yang dijumpai oleh pemilik blog ini yang berkaitan dengan isu-isu Mahkamah Syariah yang disiarkan di sini untuk tujuan bacaan sendiri, rujukan bagi yang memerlukan maklumat dan juga renungan kita bersama. Semoga ianya bermanfaat, insyaAllah!
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Talian NUR 15999
Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan