Jumaat, 8 April 2016

ADAT ATAU SYARAK?

Oleh : TUN ABDUL HAMID MOHAMAD ialah bekas Ketua Hakim Negara
Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 18/03/2016


Datuk Seri Mahmud Abu Bekir baru-baru ini diarah oleh Mahkamah
Datuk Seri Mahmud Abu Bekir baru-baru ini diarah oleh Mahkamah Syariah Jalan Duta, membayar mutaah RM30 juta kepada bekas isterinya Shahnaz Abdul Majid. utusan/Hafiz Johari
HARTA sepencarian ber­asal daripada adat Me­­layu. Perkara ini ber­bangkit daripada ke­­a­daan tempatan. Da­­hu­lu, suami isteri sama-sama memugar tanah untuk dijadikan sawah, kebun atau dusun. Apabila berlaku perceraian, si suami hanya “menghantar balik” si isteri kepada ibu bapanya atau saudara mara di kampung asalnya sehelai sepinggang, biasanya bersama anak-anak yang masih kecil. Si suami kahwin lain. Pada masa itu belum ada Mahkamah Syariah, Enakmen Keluarga Islam, Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan lain-lain undang-undang berkenaan.

Dalam keadaan itulah, untuk berlaku adil kepada si isteri, mengikut adat pada masa itu, harta yang sama-sama dicari dan diusahakan dibahagi di antara si suami dan si isteri. Adat itu telah diterima pakai oleh Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi (Sivil) (Hakim-Hakim British) dalam kes-kes di hadapan mereka, sebelum merdeka.

Selepas merdeka, apabila Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam dibuat, ‘harta sepencarian’ telah dikanunkan dengan nama asalnya ‘harta sepencarian’ sedangkan tuntutan-tuntutan lain seperti ‘nafkah’ dan ‘mutaah’ menggunakan bahasa asalnya iaitu bahasa Arab.

Sebagai misalan, Seksyen 46(2)(b)(iv) Akta Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993(APAI (WP) 1993) memperuntukkan:
(2) “Mahkamah Tinggi Syariah hendaklah — (b) dalam bidang kuasa malnya, mendengar dan memutuskan semua tindakan dan prosiding dalam mana semua pihak adalah orang Islam dan yang berhubungan dengan — (iv) pembahagian atau tuntutan harta sepencarian”.

Rabu, 6 April 2016

Padah akibat suami sombong bila sudah kaya

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 27/03/2016

kartun
“PADA pandangan saya hanya mereka yang merasa dan melalui hidup bermadu sahaja yang boleh mencurahkan isi hati mereka tentang seksanya hidup bermadu. Kalau takat suami bercinta lagi dan kemudian mengugut nak kahwin lagi rasanya memang ramai yang melaluinya, dan banyak pengalaman mereka, tetapi tidaklah sesakit hati isteri yang dimadukan.

“Tambah menyakitkan hati bila pengorbanan kita tidak dihargai, tetapi tak mahu melepaskan kita jika merasakan diri ini sudah tidak berguna lagi.’’ Itu curahan hati Nuradilah dalam e-melnya dan ketika kami berbual di telefon.

“Pada hemat saya terdapat dalam kalangan suami bila mereka berpangkat, berkedudukan dan bergaji lebih sikit dari isterinya dan berpelajaran tinggi, egonya setinggi langit. Dia pandang kita tak ubah macam kuli, dan khidmat kita hanya diperlukan ketika dia perlukan sahaja, lepas itu dia buat tak peduli. Pada perasannya dialah raja, dia boleh buat apa dia suka.

“Saya tak salahkan dia seratus peratus, mungkin inilah didikan ibunya ketika Ky masih bujang. Ky memang baik orangnya, semasa kami berkawan, tak banyak cakap. Tetapi suka bercerita tentang kemampuan dan kedudukan mereka, susur galur keluarga besarnya, tentang adik beradiknya berpelajaran tinggi, bergaji besar dan berpangkat.

“Sebagai anak keempat dia mempunyai cita-cita untuk jadi seperti kakak dan abangnya. Nasihat emaknya kalau tak berani berusaha mengubah diri, sampai bila pun tak akan berjaya. Jadi untuk mencapai matlamat tersebut, beberapa kali Ky bertukar-tukar kerja. Katanya dia mesti cari kerja yang sesuai dengan jiwanya, dan taraf serta kedudukannya selain kebolehannya.

“Baru dua tahun kahwin dia tukar kerja, ketika itu saya hamil anak pertama. Katanya kerja barunya tawar dia gaji lebih besar. Tempat lama tak bagus, lepas dapat anak ketiga dia tukar kerja lagi, katanya kerja barunya lebih baik untuk masa depan anak-anak. Saya nasihatkan dia jangan terlalu suka lompat-lompat kerja, tetapi katanya saya tak tahu apa jangan menyibuk. Dia tahu apa yang dia buat dan jangan cuba halang tindakannya.

Selasa, 5 April 2016

Dilema anak mangsa perceraian

Beri kesan terhadap perkembangan anak

Oleh : Prof. Datuk Noor Aziah Mohd. Awal

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 24/03/2016


KERANA kesempitan hidup terdapat kanak-kanak terpaksa berhenti
Kerana kesempitan hidup terdapat kanak-kanak terpaksa berhenti sekolah untuk membantu keluarga mereka mencari rezeki. - GAMBAR HIASAN
KEGEMBIRAAN menerima menantu dapat dilihat daripada raut muka pasangan ibu bapa. Namun, tidak semua bernasib baik, ada juga yang menerima menantu seorang diri kerana suami atau isteri telah meninggal dunia atau bercerai semasa anak-anak masih kecil.

Bagi pasangan pengantin pula, jika ibu bapa mereka pernah bercerai, melangkah masuk ke alam perkahwinan adalah satu langkah yang mencabar. Malah ramai daripada mereka berfikir panjang kerana takut apa yang terjadi kepada ibu bapa mereka bakal terjadi kepada mereka.

Oleh itu, ada yang memilih untuk tidak berkahwin dengan alasan “takut dapat suami macam bapa” atau “takut beristeri orang seperti ibunya!”

Dalam perkahwinan, perkara utama ialah nafkah semasa berkahwin dan selepas bercerai. Semasa pasangan berkahwin, soal makan minum, tempat tinggal, pakaian dan perubatan isteri serta anak-anak ditanggung suami sebagai orang yang bertanggungjawab memberi nafkah.

Kebanyakan pasangan hari ini tidak jelas mengenai nafkah kerana kedua-dua pasangan bekerja. Adalah lebih baik merujuk al-Quran dan hadis dalam hal ini. Allah berfirman dalam Surah al-Baqarah, 233: “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan ke atas bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya,”

Isnin, 4 April 2016

Perceraian: Dugaan hidup berkeluarga

Turut memberi kesan kepada anak-anak, keluarga

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 03/03/2016

0
DUGAAN rumahtangga yang paling hebat ialah pergaduhan sehingga
DUGAAN rumahtangga yang paling hebat ialah pergaduhan sehingga berlakunya perceraian. - GAMBAR HIASAN
SEMINGGU dua ini kita membaca cerita mengenai perceraian yang meningkat terutamanya di Lembah Klang. Jika mengikut statistiknya, empat pasangan bercerai setiap jam dan kebanyakan mereka yang bercerai telah berkahwin antara tiga ke lima tahun. Kita juga dilambakkan dengan berbagai alasan perceraian yang remeh-temeh seperti berebut “remote control”, makan kerepek dalam kereta dan sebagainya.

Ada juga laporan yang mengatakan sebab utama perceraian ialah kerana suami didera oleh isteri. Berbagai-bagai reaksi diterima sehingga ada yang mencadangkan sebuah kementerian untuk lelaki diwujudkan. Saya percaya, penderaan suami oleh isteri berlaku di abad ke-21 ini, namun ia bukanlah sebab utama perceraian. Malahan isteri yang didera suami jauh lebih besar jumlahnya jika dibandingkan dengan kes isteri mendera suami.

Dalam Islam kuasa talak itu di tangan suami dan suami wajib menceraikan isterinya yang nusyuz atau yang menderhaka kepadanya. Kes suami dibuli isteri walaupun ada namun jumlahnya tidak sampai lima peratus pun setahun bagi keseluruhan kes penderaan.

KETIDAKSEFAHAMAN

Alasan paling mudah diberikan oleh pasangan yang memohon untuk bercerai. Ketidaksefahaman berlaku kerana pasangan tidak dapat menyesuaikan diri dengan alam perkahwinan, masih memilih cara sendiri dalam urusan harian dalam rumahtangga sedangkan apabila sudah berkahwin, setiap pasangan perlu memikirkan bagaimana rumahtangga tersebut boleh berterusan dengan penuh kebahagiaan termasuk mengambil kira hati dan perasan pasangan masing-masing.

Lima tahun bukan tempoh percubaan

Usah jadikan tanggapan pincang itu sebagai pegangan

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 01/03/2016

Perkahwinan terbubar biasanya  kerana  tiada sefahaman. - Gambar
Perkahwinan terbubar biasanya kerana tiada sefahaman. - Gambar hiasan
Isu keruntuhan rumah tangga dalam tempoh lima tahun pertama melayari rumah tangga adalah satu keadaan benar yang mana terjadinya kes-kes perceraian paling tinggi.

Pensyarah di Jabatan Psikologi dan Kerja Sosial, Pusat Pengajian Pembangunan Sosial, Universiti Utara Malaysia (UUM), Siti Azura Bahadin, berkata, banyak kajian mahupun penyelidikan yang dilakukan, rata-rata berpendapat perceraian lebih kerap berlaku di awal usia perkahwinan berbanding melewati 10 tahun ke atas.

Dalam kata lain, jika pasangan mampu menyesuaikan diri dan menghadapi cabaran dan dugaan dalam tempoh lima tahun pertama, bererti mereka mampu untuk meneruskan dan melayari bahtera rumah tangga sebaiknya selepas tempoh tersebut.

Ini kerana, lima tahun pertama boleh dikatakan tempoh kritikal dalam memahami hati budi masing-masing dan penyesuaian gaya hidup pasangan yang beraneka ragam.

“Pasangan suami isteri yang muda selalu mengalami masalah keruntuhan rumah tangga di lima tahun pertama ini berbanding orang dewasa yang sudah matang. Namun, ada juga pasangan yang pernah berumah tangga tetapi masih tidak mampu mempertahankan perkahwinan mereka akibat daripada masalah dan cabaran yang tidak mampu mereka tangani bersama.

“Mereka masih mengikut rentak yang sama dari kegagalan rumah tangga yang lalu dan tidak belajar daripada kesilapan silam.

“Antara punca perceraian bagi pasangan yang berkahwin dalam tempoh lima tahun ini kebanyakannya berpunca daripada sikap curang, apabila ada orang ketiga menjadi dalang dalam rumah tangga, berkasihan dengan orang yang ketiga sehingga mengabaikan tanggung jawab sebagai suami atau isteri.

“Ada yang masih berhubungan dengan bekas kekasih dan ada yang terus melakukan maksiat walaupun sudah beristeri. Biasanya kes ini terjadi apabila lama-kelamaan si isteri pada pandangan suami atau sebaliknya nampak semakin ‘jelik’ dan kehendak-kehendak diri tidak dipenuhi oleh pasangan,” katanya.

Jumaat, 4 Mac 2016

Perceraian berpunca perkara remeh-temeh membimbangkan

Oleh  Dr Nurhidayah Hasim
Sumber : Berita Harian
Tarikh : 29 Jan 2016

Beberapa minggu lalu sebuah akhbar harian melaporkan satu dapatan tidak menggembirakan berkenaan statistik perceraian dalam kalangan umat Islam di negara ini. 

Dengan tajuk 'Negara Malaysia - negara janda dan duda' adalah satu kenyataan sinis dan satu tamparan untuk menyedarkan kita supaya mengambil berat perkara ini. Dilaporkan hampir 156 pasangan Islam bercerai setiap hari dan lebih 274,000 pasangan bercerai dalam tempoh enam tahun. Jika statistik itu benar, maka boleh dikatakan dalam sehari sahaja ada 156 orang perempuan menjadi janda, 156 lelaki menjadi duda dan berapa ramai anak hilang nikmat dibesarkan dalam sebuah rumah tangga bersama ayah dan ibu. 

Akhbar itu turut mendedahkan punca remeh-temeh dan ada yang tidak masuk akal menyebabkan berlakunya perceraian seperti suami menceraikan isteri kerana rupa bentuk badan isteri tidak cantik dan kurang menyenangkan suami dan punggung isteri menggerutu. 

Sebab lain, isteri suka makan dalam kereta dan ia menimbulkan kemarahan suami, isteri suka membasuh baju pada waktu malam yang mungkin menyebabkan suami ingin tidur bersamanya menjadi marah dan tidak dapat bersabar. 

Berlaku perceraian kerana isteri lambat menyediakan makanan hingga menimbulkan kemarahan suami. Isteri suka membeli-belah dan mengikuti rombongan golongan ibu menyebabkan timbul ketegangan serta tidak disukai suami, berebut siaran televisyen dan pelbagai alasan lain yang dianggap remeh. 

Cerai seperti perkara mainan 

Apakah yang terjadi dalam masyarakat sehingga perceraian menjadi seperti perkara mainan sahaja. Apabila berlaku perceraian, sama ada kita ingin akui atau tidak, anak yang paling kuat menerima kesannya. Anak mangsa cerai terpaksa tinggal dengan ibu atau bapa. 

Khamis, 3 Mac 2016

Hak beri nafkah tugas suami

Oleh : Ahmad Nazri Mohd Yusoff bhagama@bh.com.my
Sumber : Berita Harian
Tarikh : 16 FEBRUARI 2016


KEHADIRAN Saidatina Khadijah Khuwailid sebagai suri dalam hidup Nabi Muhammad SAW memberi satu kekuatan dan tenaga pendorong untuk menghadapi tugas yang amat berat. Beliau menjadi teman hidup yang dapat menghilangkan kesepian, memberi kehidupan pada kala duka, malah rela berkorban demi suami tercinta, Rasulullah SAW. 

Beliau adalah seorang wanita yang dihormati dan dipandang tinggi serta suka membantu mereka yang lemah dan memerlukan. Baginda yang digelar 'al-Amin' memperdagangkan barangan Khadijah serta mendapat keuntungan. 

Khadijah melamar Rasulullah SAW kerana tertarik dengan peribadi Baginda. Usia Khadijah ketika itu ialah 40 tahun dan Rasulullah SAW pula 25 tahun. Namun demikian, persoalannya mengapakah Khadijah begitu terkesima dan kagum sehingga ingin melamar Rasulullah SAW sebagai pasangan hidup? 

Bagi merungkaikan persoalan itu, Ustaz Muhammad Abdullah al-Amin ketika bersiaran dalam rancangan Pesona D'Zahra pada minggu lalu menjelaskan bahawa sifat amanah yang dipamerkan oleh Baginda dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap diri, keluarga dan masyarakat sedikit sebanyak menjadi faktor daya penarik untuk Khadijah melamar Baginda. 

Sejarah membuktikan dengan sifat tanggungjawab yang ada pada Nabi Muhammad SAW membawa Baginda memperoleh keuntungan yang besar dan berlipat kali ganda ketika menjalankan menguruskan perniagaan Khadijah. Justeru, dalam hal ini, sebagai umat Islam kita juga dituntut untuk mengikut jejak langkah Baginda SAW. 

Misalnya sebagai pekerja Muslim yang diberikan amanah, kepercayaan dan tanggungjawab yang besar seharusnya kita berusaha mencapainya dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh, apatah lagi kita menyedari bahawa hasil daripada pendapatan itulah akan menjadi sumber rezeki yang halal dan punca kepada kebahagiaan untuk diri dan kesejahteraan keluarga. 

Seorang pekerja yang diberi amanah besar mestilah sanggup bersedia melaksanakan tugas dengan cekap, pantas, teliti dan sempurna dan tidak berkira dalam melaksanakan tanggungjawab serta sentiasa melakukan kerja yang terbaik. 

Ringkasnya, setiap individu memiliki tanggungjawab dan amanah yang perlu dilaksanakan dengan sebaiknya. 

Rabu, 2 Mac 2016

Tercalar kerana fitnah

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 28 Februari 2016

“SAYA memulakan masalah yang saya hadapi ini dengan bertanya kepada pembaca, ‘jika berlaku perbuatan kurang manis dalam keluarga anda, contoh, ipar perempuan anda ada hubungan sulit, atau seumpamanya, sedangkan dia sudah bersuami, adakah anda patut menasihatinya? Jika jawapan anda patut menasihatinya, maka anda mesti lebih berhati-hati, supaya anda tidak dilanda masalah kemudian hari.

“Saya nasihatkan anda jangan cuba menasihati, mendengar cerita pun jangan, sebab jika tersalah langkah anda dipersalahkan, dan rumah tangga anda jadi mangsa, semuanya kerana anda dengar ceritanya, akhirnya anda dituduh menabur fitnah.’’ Itu cerita Ezzara dalam e-melnya.

“Saya bersyukur kerana diterima dengan baik masuk ke dalam keluarga suami saya yang mempunyai tiga orang adik-beradik perempuan dan dua lelaki termasuk suami saya. Oleh kerana kehadiran saya diterima baik, maka saya cuba sebaik-baik mungkin mengeratkan lagi hubungan antara keluarga beripar duai ini.

“Dua kakak ipar sudah berkahwin. Walaupun bergelar kakak ipar, tetapi kakak kedua sebaya saya. Sudah berkahwin dan ada dua orang anak. Sementara kakak pertama ada tiga orang anak yang sudah remaja. Oleh sebab kami tinggal berjauhan, maka sudah pasti hubungan kami baik, kerana saya pun tidak ambil tahu tentang masalah mereka.

“Nak dijadikan cerita lebih setahun lalu, saya melihat perubahan hidup kakak kedua yang saya namakan Nora. Saya lihat dia semakin bergaya bukan setakat berpakaian, sebaliknya, tudung dan lebih jelas potongan badan sudah semakin mengecil, dan wajah semakin gebu, cerah dan bergaya sakan. Sudah lama saya hendak tanya, tetapi tak berani, sebab mulutnya boleh tahan, kalau silap cakap pasti kena smash. Saya hanya pandang dan diam sahaja.

“Tetapi ketika majlis pertunangan adik ipar saya Jue, lepas raya tahun lalu tentulah ramai sanak saudara datang sama-sama meraikan majlis, maklum anak perempuan bongsu emak mentua saya. Ketika itulah saya terdengar beberapa orang saudara mara mentua saya turut terkejut dan memuji kecantikan Nora.

“Kalaupun ada sepupu sepapat takut menegur Nora tetapi makcik (Acik) Mah memang berani bertanya, Nora jawab juga, sambil menjawab Nora menyindir sepupu lain, kata Nora “Ha! Tahu pun memuji! Tahu pun aku cantik kan? Tapi cantik ini bukan percuma tau! Banyak duit laki aku labur supaya aku cantik tau! Hah! Kalau nak cantik aku boleh ajar? Acik Mah pun boleh cantik! taklah sampai tembam macam tu! Bila dah cantik, ramai duda masuk meminang!’’

“Sepupu yang lain terdiam, tetapi Acik Mah yang laser juga mulutnya, terus berkata. “Allah! Buat apa cantik Nora? Lebih baik aku melabur tambah saham akhirat, daripada melabur buat dosa? Terkedu orang lain mendengar jawapan Acik Mah. Tapi Nora menjawab. “Allah Acik Mah! Saya ajar orang cantik dapat juga pahala, rumah tangga mereka aman, suami gembira. Daripada Acik Mah duduk rumah, tetapi mengumpat. Mengumpat tu berdosa tau?” kata Nora berlalu.

Selasa, 1 Mac 2016

Pegawai syariah tidak mesra ditegur

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 16 Februari 2016

KUALA LUMPUR 16 Feb. - Pegawai-pegawai syariah yang tidak mesra pelanggan dan mengamalkan sikap lepas tangan, ditegur kerana sikap yang ditunjukkan itu mencemar imej pegawai-pegawai syariah keseluruhannya.

Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia dan Ketua Hakim Syarie Malaysia, Tan Sri Dr. Ibrahim Lembut berkata, beliau menerima aduan terhadap sikap segelintir pegawai syariah yang bersikap sedemikian dan hal itu mengecewakan.

“Terdapat kes pegawai syariah yang memberi jawapan tidak tahu kepada pelanggan yang bertanyakan soalan mengenai tarikh perbicaraan di mahkamah syariah kerana bukan kes di bawah kendaliannya dan sikap itu ditegur kerana memburukkan imej pegawai-pegawai syariah yang lain.

“Jika tidak tahu sekali pun, pegawai-pegawai syariah boleh membantu dengan merujuk kepada pegawai-pegawai atau pihak yang lain,” katanya sewaktu berucap pada Wacana Ketua Pengarah/Ketua Hakim Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia di Institut Latihan Islam Malaysia di Bandar Baru Bangi, dekat sini hari ini.

Suami enjoy duit saya dengan isteri pertama

Sembang-sembang
Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 27 Februari 2016

Lagi kisah poligami yang tidak pernah putus dari ruangan ini. Ada yang menyakitkan hati, ada juga yang menggembirakan, terpulang kepada situasi msing-masing, Apapun sebagai manusia kita harus reda dan menerima ketentuan Allah dengan lapang dada, bukan merungut dan menyesali nasib. Allah mahu kita selalu berdoa kepadanya jika ada masalah, jangan kesal dengan takdir.

Begitu juga dengan kisah yang saya catatkan minggu ini. Kisah yang diceritakan oleh seorang wanita, kenalan lama yang saya temui baru-baru ini. Biarkan saya namakan dia Suri (bukan nama sebenar).
Pertemuan kami tidak dirancang, terjumpa di majlis perkahwinan sahabat lama di sebuah kafe sehingga tercurahlah kisah ini untuk saya kongsi.  Sedikit sebanyak ia membawa manfaat dan kebaikan jika diambil secara positif.
Begini kisahnya.
“Saya berusia lewat 50-an, seorang usahawan yang boleh dikira berjaya. Saya berkahwin di usia yang lewat, ketika umur 45 tahun. Jodoh saya dengan suami orang. Isterinya tidak bekerja, mereka mempunyai empat orang anak yang sudah remaja.
“Saya kahwin lewat kerana memberi tumpuan kepada perniagaan yang saya usahakan sejak berusia 25 tahun. Alhamdulillah saya berjaya, nak katakan jutawan itu tidaklah, tetapi memang saya hidup mewah.  Impian saya Allah makbulkan. Saya sangat bersyukur dan berterima kasih kepada keluarga yang sangat menyokong dan membantu ketika saya hendak memulakan bisnes dahulu.

“Seperti yang dikatakan, soal jodoh, maut dan pertemuan ini adalah kerja Allah, bukan kita sebagai manusia.  Ditakdirkan jodoh saya dengan suami orang, saya tidak dapat menolak.
“Suami saya seorang pegawai di sebuah syarikat swasta, berusia awal 60-an sekarang. Masa bernikah dia berumur 55 tahun. Tapi saya terima dengan lapang dada walaupun saya tahu saya kena berkongsi dengan suami orang.

Isnin, 29 Februari 2016

Mencintai suami orang umpama tunggu bom meletup

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 21 Feb 2016

1
“KISAH dua orang gadis yang membuat keputusan tidak mahu berkahwin minggu lalu, rasanya satu langkah yang tepat, lebih baik daripada kisah hidup yang saya lalui kini. Rasanya, sayalah wanita paling malang. Sebabnya, dua kali saya melalui kehidupan yang sungguh tertekan dan duduk di bawah telunjuk lelaki. Semuanya kerana terlalu cintakan lelaki, maka hidup saya jadi tak keharuan seperti yang saya lalui sekarang ini.

“Perkahwinan pertama saya gagal setelah lapan tahun berkahwin dan mempunyai dua orang anak. Kini kedua-duanya bersekolah rendah. Saya bercerai sebab tak sanggup lagi tertipu dengan kerenah suami yang gila bercinta dengan wanita lain. Dia mahukan keseronokan daripada dua wanita, isteri dan kekasihnya.’’ Itu cerita Mysara Huda dalam e-melnya.

“Kerana tak sanggup ditipu, maka saya minta cerai. Awalnya memang suami tak mahu ceraikan saya, tetapi setelah saya sendiri tangkap mereka ketika berjalan menuju ke rumah kekasihnya. Maka dia tak dapat berdalih lantas sanggup ceraikan saya.

“Memang awalnya dia tak mahu ceraikan saya, tetapi setelah kekasihnya memberi kata putus dan muktamad, maka dia tidak ada jalan lain selain menceraikan saya. Sebab pertama nak tutup malu sebab kekasihnya sudah hamil, dan kedua kerana kekasihnya lebih banyak wang daripada dirinya sendiri. Jadi untuk masa depannya lebih terjamun, dia rela berpisah dengan saya dan anak-anak daripada terlepas dengan kekasihnya yang banyak wang dan berpangkat itu.

“Perceraian kami berjalan lancar di mahkamah dan dia sedia memberi nafkah kepada dua orang anak saya serta nafkah edah. Pendek kata, semuanya berjalan lancar. Apa sahaja permintaan saya diberikan tanpa banyak kerenah. Maklum semuanya dibereskan oleh bakal isterinya. Dan wanita itu minta perkahwinannya segera didaftarkan di negeri ini tanpa bertangguh-tangguh lagi. Sebenarnya mereka telah bernikah di luar negara.

“Walaupun semuanya berjalan lancar, tetapi rasa sakit hati saya kerana perbuatan suami yang curang, sampai kini masih terasa. Kalau diikutkan hati mahu saya tembak mereka.

“Tetapi, seperti yang saya katakan saya tak ada jalan untuk marahkan bekas suami, sebab saya diberikan hak ke atas pangsapuri yang baru kami beli, kedua saya juga diberikan kereta selain mendapat nafkah anak-anak. Cuma saya tak mintak mutaah, sebab ketika diceraikan dulu, saya buat permohonan dalam keadaan marah hingga terlupa hak saya.

“Bagaimanapun kata emak jangan minta terlalu banyak. Yang penting saya dapat apa yang saya hendak dan anak-anak diberi nafkah setiap bulan tanpa masalah.

“Nak berebut anak pun tidak. Sebab bekas suami tak berani buka mulut pasal anak jika isteri barunya tak izinkan. Oleh kerana dia memang berminat sangat nak duduk di kondo mewah dan memandu kereta mewah lagi berjenama, maka dia tak kisah pasal nak tengok anak-anak. Hinggalah sekarang setelah lima tahun bercerai, tak pernah sekali bekas suami ambil anak-anak duduk dengan keluarganya sama ada cuti sekolah atau Hari Raya.

“Pandai-pandai sayalah membesarkan mereka. Agaknya dia kata dah dapat duit nafkah jangan ganggu mereka lagi. Seolah-olah anak-anak saya bukan anak-anaknya. Sesekali pernah juga anak-anak bertanyakan ayahnya. Jadi untuk mengelakkan rasa sunyi saya bawa mereka makan angin ketika cuti sekolah atau balik kampung.

“Nak jadikan cerita ketika bercuti ke Cameron Highlands saya bertemu dengan Sham, kira-kira empat tahun lalu. Pertemuan yang tidak sengaja, kerana anak saya tertendang bola ke keretanya menyebabkan kami berkenalan. Mulanya memang nampak muka Sham berubah menahan marah, tetapi setelah saya keluar dari bilik meminta maaf, Sham berubah, memaafkan anak-anak saya lantas kami berbual. Ketika itu isteri dan anak-anaknya keluar beli sayur dan buah-buahan.

“Perkenalan singkat itu membawa kami berkenalan lebih dua tahun, kini hubungan kami lebih daripada kekasih. Di sinilah babak yang menghiris hati saya.

Nafkah hak isteri

Oleh : KALAM (SAIFULIZAM MOHAMAD PENGARANG@UTUSAN.COM.MY)
sumber : uTUSAN MALAYSIA
TARIKH : 18 FEB 2016

MENJADI kewajipan setiap orang Islam di negara ini yang berhasrat mendirikan rumah tangga sama ada lelaki atau wanita mengikuti kursus praperkahwinan dengan harapan setiap daripada mereka faham mengenai tanggungjawab masing-masing.

Dalam kursus tersebut bakal suami dan isteri didedahkan dengan pelbagai ilmu rumah tangga dari sudut syarak serta tanggungjawab yang perlu dipikul oleh mereka selepas berkahwin. Antara perkara penting yang diberikan penekanan oleh ustaz atau ustazah dalam kursus berkenaan adalah kewajipan suami memberi nafkah kepada isteri memandangkan isteri adalah tanggungan buat suami.

Saya sengaja timbulkan isu ini kerana ada sesetengah suami yang mengabaikan pemberian nafkah kepada isteri. Nafkah batin mungkin tiada masalah selagi si suami sihat dari segi fizikal dan mental tetapi isu nafkah yang hendak disentuh di sini berkaitan dengan pemberian dalam bentuk wang tunai.

Di zaman moden ini, boleh dikatakan sebahagian besar isteri bekerja selepas mereka berhempas pulas belajar dan ada di antaranya hingga ke peringkat universiti sama ada berkelulusan ijazah sarjana muda, sarjana mahupun doktor falsafah (PhD). Oleh itu tidak hairanlah sebagai lulusan universiti mereka (para isteri) akan menerima gaji yang lumayan sama ada di sektor awam mahupun swasta sesuai dengan kelulusan yang dimiliki.

Malah saya percaya dalam kalangan isteri itu ada antaranya gaji bulanan mereka adalah lebih tinggi daripada suami ataupun sama tahap dengan pendapatan suami. Isunya sekarang apabila melihat si isteri mempunyai pendapatan sendiri, suami pula terlupa untuk memberikan nafkah perbelanjaan kepada isteri.

Isteri pula tidak meminta kerana tidak peka tentang haknya di sisi syarak. Nafkah ini seumpama mahar perkahwinan yang wajib ditanggung oleh suami. Sama ada terlupa atau sengaja lupa si suami tidak sewajarnya mengabaikan tanggungjawab memberikan nafkah perbelanjaan kepada isteri.

Ini satu kewajipan dan akan dipersoalkan di hari akhirat kelak jika tanggungjawab itu sengaja diabaikan. Dalam soal memberi nafkah perbelanjaan ini tidak timbul isu isteri itu bekerja atau tidak ataupun pendapatan isteri itu lebih daripada suami atau tidak. Yang penting suami wajib memberi nafkah kepada isterinya dalam apa keadaan sekalipun.

Walaupun isterinya itu bergaji besar sebagai contoh RM7,000 atau RM10,000 sebulan, tanggungjawab memberi nafkah perbelanjaan tidak akan terlepas sebaliknya wajib ditunaikan oleh suami mengikut kadar kemampuannya. Lihat kemampuan suami. Jika mampu beri sebanyak RM500 berilah. Sekiranya sekadar mampu RM300 atau RM200 berilah juga. Sekiranya mampu beri RM1,000 alangkah baiknya.

Dalam surah at-Talaq ayat 7, Allah berfirman dengan maksudnya: “Hendaklah orang yang mempunyai kemampuan memberi nafkah menurut kemampuannya.”

Hakikatnya, kita tidak boleh bebankan isteri dengan tanggungjawab yang sepatutnya dipikul oleh si suami, namun begitu sekiranya isteri reda untuk berkongsi dengan suami ber­belanja demi kesejahteraan rumah tangga mereka, hanya Allah sahaja yang akan membalas atas segala kebaikan itu.

Saya kira tiada salahnya pada hari pertama gaji, suami menghulurkan nafkah perbelanjaan kepada isteri dengan kadar yang mereka mampu dan begitu juga kepada ibu bapa. Moga-moga pendapatan kita pada bulan tersebut mendapat keberkatan daripada Allah SWT dan inilah keindahan Islam. Islam telah menyusun satu kaedah berumahtangga yang boleh memberikan kebahagiaan kepada suami isteri. Saya juga percaya kegagalan suami memberi nafkah adalah salah satu punca berlakunya kes perceraian di negara kita.

Seperkara lagi mengenai kewajipan memberi nafkah kepada anak-anak oleh bapa meskipun telah bercerai. Jangan diremehkan soal pemberian nafkah ini kerana akibatnya buruk. Ingat, bukan setakat isteri sahaja nusyuz (derhaka), para suami juga tergolong dalam golongan nusyuz jika mereka gagal menunaikan hak isteri.

Isteri minta dilepaskan

Gara-gara menyintai lelaki lain

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 17 Februari 2016

Relationship difficulties
Dalam satu majlis pertemuan tidak formal yang dianjurkan oleh seorang rakan tidak semena-mena menjadi satu tempat sesi luahan hati berdasarkan pengalaman masing-masing. Pada kali ini seorang rakan bernama Ali (bukan nama sebenar), 49, menceritakan mengenai bagaimana sekarang bekas isterinya gila talak terhadapnya selepas setahun bercerai.

Ali memberitahu, pada mulanya dia memang enggan menceraikan isterinya, kerana masih sayangkan wanita yang berusia 40 tahun itu. Namun, atas desakan bertalu-talu daripada pihak isteri yang tidak bekerja itu, Ali akhirnya melafazkan talak.

“Sebenarnya, kalau ikutkan aku tidak bersalah pun, malah aku adalah seorang suami yang bertanggungjawab, tidak pernah curang dan sentiasa membahagiakan isteri dan keluarga. Aku sendiri tidak tahu apa yang dia mahu.

“Kemewahan aku dah beri, malah dia tidak perlu melakukan apa-apa pun kerana aku sudah sediakan seorang pembantu rumah buatnya. Dua orang anak aku pun sudah remaja.

“Jadi dia sebenarnya tidak perlu bersusah-payah. Dia boleh keluar membeli-belah sesuka hati dan kad kredit sentiasa ada bersamanya.

“Kalau ada kekurangan pun, mungkin sedikit. Sebenarnya aku yang bekerja di luar negara dalam urusan minyak, menyebabkan masa tidak banyak terluang bersama isteri dan dalam setahun hanya setengah tahun sahaja kami bersama.

“Jadi, tiada apa yang aku harapkan, selain secebis kesetiaan kerana aku mencari rezeki untuk dia dan anak-anak di tempat jauh. Hendak dibawa ke tempat kerja dia tidak mahu kerana sukar untuk bergerak,” katanya.

Ali menambah, disebabkan kebebasan yang diberikan, isterinya mengambil peluang bertemu dengan lelaki lain tanpa pengetahuannya. Lelaki itu berusia jauh lebih muda, seorang duda dan mempunyai pekerjaan tetap.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman