Sabtu, 21 Oktober 2017

Main kayu tiga punca cerai

Oleh Mohd Iskandar Ibrahim dan Ilah Hafiz Aziz
Tarikh : 15/08/2017




PENGGUNAAN meluas media sosial dan penganjuran program pertemuan alumni sekolah (reunion) atau tautan kasih, menyumbang kepada tercetusnya kecurangan dalam kalangan pasangan suami isteri negara ini, hingga menyebabkan perceraian.
Selain hubungan menerusi aplikasi sosial seperti Facebook, Whatsap, Wechat dan Instagram, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mendapati isu kecurangan turut membabitkan hubungan terlarang di pejabat, hubungan dengan teman lama yang terjalin selepas menghadiri reunion sekolah dan sebagainya.
LPPKN menerusi Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia Kelima (KPKM-5), mendapati kecurangan kini berada pada tangga kedua selepas tiada persefahaman yang menjadi punca utama perceraian dalam kalangan pasangan yang dikaji.
KPKM-5 mendapati, 56.2 peratus lelaki yang dikaji, mengakui tiada persefahaman menjadi punca perceraian, manakala 11.8 peratus lagi bercerai kerana isteri berlaku curang.
Dalam kalangan wanita pula, 20.5 peratus mengakui perceraian dialami mereka disebabkan kecurangan suami, manakala 38 peratus disebabkan tiada persefahaman.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman