Isnin, 2 Mac 2015

Perebutan hak penjagaan anak

Oleh : Prof Dr Najibah bt Mohd Zin
Sumber : Kosmo - Varia
Tarikh : 09/01/2015



IBU hendaklah diberi keutamaan terhadap anak-anak yang kecil sekiranya berlaku penceraian. – Gambar hiasan


KISAH penculikan anak oleh ibu atau bapa yang tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah terutama jika mereka tinggal di negara yang berbeza-beza sering berlaku.

Keadaan ini disebabkan oleh sistem perundangan negara yang meletakkan hanya satu pihak mendapat hak jagaan dan pihak yang satu lagi diberi hak lawatan.

Terma ini tidak bermaksud untuk membezakan peranan satu pihak terhadap satu pihak yang lain tetapi pemahaman yang tidak jelas tentang tanggungjawab keibubapaan menyebabkan pihak yang tidak mendapat hak jagaan berasa dirinya tidak diberikan keadilan.

Ada juga bapa yang tidak diberi hak lawatan mula mengabaikan tanggungjawab nafkah terutamanya jika beliau sudah mempunyai keluarga baharu dan tanggungjawab yang bertambah.

Dalam keadaan lain, bapa juga membuat tuntutan hak jagaan anak kerana gusar bekas isteri menggunakan wang nafkah untuk kepentingan diri sendiri walaupun anak itu selesa berada dalam jagaan ibunya.

Senario di atas menggambarkan tentang beberapa sikap masyarakat apabila berhadapan dengan hak penjagaan yang sebenarnya menggambarkan satu keadaan yang tidak sihat dalam membantu pembesaran anak-anak mereka.

Konflik

Kajian menunjukkan bahawa kesan perceraian dan konflik yang berpanjangan akan memberi kesan sangat negatif kepada anak-anak.


Tindak balas senyap atau silent retaliation adalah antara beberapa petanda yang dikaitkan dengan konflik keluarga yang selalunya akan berakhir dengan perceraian.

Hadanah yang bermaksud memeluk anak tersebut dengan penuh kasih sayang adalah satu cabang hukum yang khusus membincangkan tentang bagaimana ibu bapa menguruskan anak-anak selepas perceraian terutama bagi anak-anak yang belum mumayyiz.

Ulama-ulama Islam telah membincangkan isu itu dengan panjang lebar dan bersetuju bahawa kebajikan anak-anak mestilah didahulukan selepas berlakunya perceraian. Sebagai contoh, Imam Nawawi dalam kitab Minhaj al Talibin.

Beliau menggariskan tanggungjawab hadinah sama ada ibu, bapa atau penjaga tidak terhad hanya kepada memberi jagaan seharian dan mengawal anak-anak tersebut tetapi dia bertanggungjawab untuk membuat keputusan dalam segala perkara yang tidak boleh diputuskan sendiri oleh anak-anak itu serta mendidik mindanya dengan memberi pendidikan yang baik sebagai persiapan untuk masa depan mereka.
Keupayaan ibu dan bapa untuk menunaikan objektif-objektif hadanah ini bakal menentukan siapa antara mereka berhak mendapat hak hadanah.

Sumber utama undang-undang syariah tidak menyatakan secara khusus bahawa ibu akan diberi keutamaan daripada bapa dalam hal berkaitan hadanah.

Namun, ianya boleh difahami daripada penerangan al-Quran dalam surah al Baqarah ayat 223 yang menyatakan: “Dan ibu-ibu hendaklah menyusui anaknya selama dua tahun penuh, bagi yang ingin menyusui secara sempurna.”

Ayat di atas memberi gambaran bahawa dalam hal-hal tertentu, ibu hendaklah diberi keutamaan terhadap anak-anak yang kecil yang secara fitrahnya memerlukan ibunya dengan syarat ibunya berupaya dari segi syarak untuk melakukannya iaitu penyusuan dan menjaga kebajikan anak kecil tersebut.

Upah orang

Sayyid Sabiq mengatakan bahawa adalah menjadi satu kewajipan ke atas ibu untuk menjaga anaknya pada awal usia dua tahun tempoh susuannya sekiranya si bapa tidak berupaya mengupah orang lain untuk menyusukan anaknya.

Kepentingan penyusuan dan penjagaan kanak-kanak tersebut begitu ditekankan sehingga ada pandangan yang mengatakan bahawa pihak mahkamah boleh memaksa ibu kanak-kanak itu untuk menjaganya walaupun sesetengahnya berpendapat ianya hanya merupakan satu pilihan.

Oleh itu, andaian boleh dibuat bahawa ibu lebih diutamakan daripada bapa selagi mana ia menyusukan anaknya. Bagaimanapun, sebagai langkah berhati-hati, undang-undang syariah menegaskan bahawa hak individu yang dalam jagaan adalah lebih kuat daripada individu yang diberi hak jagaan.

Sekiranya individu tersebut kehilangan haknya, hak individu yang dalam jagaan tetap kekal. Hal ini menjelaskan bahawa hak hadanah adalah hak anak-anak dan apa-apa keputusan atau tindakan yang berkaitan dengan anak-anak mestilah mengutamakan kebajikan anak tersebut dan bukan hak ibu atau hak bapa.

Keutamaan terhadap kualiti wanita dan kaitannya dengan sifat keibuan sangat ditekankan. Hukum mengenai hadanah ke atas anak-anak lelaki yang berusia kurang daripada tujuh tahun dan anak-anak perempuan yang kurang daripada sembilan tahun atau sebelum mencapai usia baligh mengikut pendapat sebahagian ulama.

Kasih sayang

Pada peringkat ini, keutamaan diberi kepada ibu kerana dia dianggap lebih mengetahui cara terbaik membesarkan dan mendidik anaknya dengan penuh kasih sayang.

Prinsip itu adalah prinsip dasar dalam menentukan hak jagaan berdasarkan kepada beberapa hadis Rasulullah SAW dalam himpunan hadis Sunan Abu Daud yang menyatakan: “Dari Abdullah bin Amar, bahawa seorang perempuan bertanya “Ya Rasulullah, sesungguhnya bagi anak laki-lakiku ini perutkulah yang mengandungnya, pangkuan aku menjadi perlindungannya dan tetek aku yang menyusuinya, tiba-tiba sekarang ayahnya mahu mencabutnya dari aku. Maka Rasulullah bersabda: “Engkaulah lebih berhak terhadapnya selama engkau tidak berkahwin lain.”

Hadis yang tersebut menjelaskan kualiti yang diperlukan oleh anak-anak semasa awal usianya demi kebaikannya. Oleh itu, undang-undang menganggap bahawa kualiti ini walaupun tidak sama, turut dimiliki oleh ibu saudaranya daripada sebelah ibu semasa ibunya.

Hal ini dapat dilihat daripada hadis melibatkan tiga individu yang bertelingkah mengenai seorang anak.
Apabila kes tersebut dibawa kepada Rasulullah, hak hadanah anak-anak tersebut diberikan kepada ibu saudaranya dan Rasulullah telah mengatakan secara khusus bahawa ‘ibu saudara sebelah ibu adalah seperti kedudukan ibu.

Perbincangan tersebut hanyalah sebahagian daripada prinsip-prinsip penting melibatkan hak penjagaan anak selepas penceraian.

Undang-undang Islam begitu menekankan tentang hak anak-anak mesti diberi keutamaan yang mana undang-undang perlu diperluaskan untuk mentafsirkan bagaimanakah kebajikan ini dapat dipakai dalam menyelesaikan konflik tersebut.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman