Isnin, 23 Mac 2015

Berpisah tapi hati masih sayang

Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 19/03/2015


Apabila keputusan telah dibuat, 
bererti pasangan bersedia hadapi risikonya

FARHAN bingung. Semakin dia memikirkan permintaan bekas isterinya, semakin gundah-gulana dibuatnya. Simpati memikirkan nasib bekas isteri, ada kalanya perasaan Farhan mula tergugat. Bukan dia tidak sayang lagi kepada Najihah. Tapi segala-galanya sudah berlaku. Dan yang pasti apa yang dilafazkannya tidak mampu untuk ditarik balik. Farhan tahu, dia juga tersilap langkah apabila terburu-buru membuat keputusan.

Apa tidaknya, malam itu apabila Najihah memaksanya untuk menceraikannya, keegoannya sebagai suami mula tercabar. Dia menjadi semakin rimas apabila Najihah terus-menerus membuat provokasi kepadanya. Dia tahu, Najihah sebenarnya ingin melihat sejauh mana Farhan sanggup melakukan dan menyahut permintaannya.

Bukan sekali, bahkan banyak kali. Namun sebagai suami dan ayah kepada anak-anaknya, Farhan seboleh mungkin mahu mempertahankan rumah tangga yang dibinanya. Dia tidak mahu, hanya kerana hal yang kecil, dia dan Najihah berpisah. Sekali gus anak-anak akan kehilangan kasih sayang mereka.

Namun sikap Najihah tidak pernah berubah. Cemburunya yang keterlaluan membuatkan Farhan rimas. Biarpun beribu kali Farhan memberikan penjelasan, namun Najihah tetap menolak. Dia terus mencabar ego Farhan.

Sehinggalah pada malam itu, Farhan terus diasak dan dicabar untuk menceraikan Najihah. Bukan dengan talak satu bahkan tiga! Dengan egonya Najihah mengatakan, dia takkan mati kelaparan dan terhegeh-hegeh meraih cinta dan kasih Farhan selepas diceraikan.



Bukan sekali, bahkan banyak kali. Namun sebagai suami dan ayah kepada anak-anaknya, Farhan seboleh mungkin mahu mempertahankan rumah tangga yang dibinanya. Dia tidak mahu, hanya kerana hal yang kecil, dia dan Najihah berpisah. Sekali gus anak-anak akan kehilangan kasih sayang mereka.

Namun sikap Najihah tidak pernah berubah. Cemburunya yang keterlaluan membuatkan Farhan rimas. Biarpun beribu kali Farhan memberikan penjelasan, namun Najihah tetap menolak. Dia terus mencabar ego Farhan.

Sehinggalah pada malam itu, Farhan terus diasak dan dicabar untuk menceraikan Najihah. Bukan dengan talak satu bahkan tiga! Dengan egonya Najihah mengatakan, dia takkan mati kelaparan dan terhegeh-hegeh meraih cinta dan kasih Farhan selepas diceraikan.

Katanya lagi, dia mampu hidup sendiri tanpa adanya Farhan. Sesuatu yang terus mencabar Farhan apabila Najihah mula memperkecilkan dirinya sebagai seorang suami apabila mengatakan: “Sekali aku petik jari, aku akan dapat yang lebih baik daripada awak!”

Ternyata kesabaran Farhan ada hadnya. Dia mula tercabar dengan kata-kata Najihah. Sekali gus mulutnya terus melafazkan talak tiga kepada Najihah. Najihah terdiam dan terkedu seketika. Sama sekali dia tidak menyangka, Farhan akan melakukannya!

Farhan juga bingung seketika dan tidak menyangka dia telah melafazkannya. Namun segala-galanya sudah berakhir. Malam itu Farhan mengemas pakaiannya dan keluar dari rumah tersebut.

Dua tahun berlalu, Farhan bertemu pengganti Najihah dan berkahwin lain. Namun sepanjang perceraian itu Farhan tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya kepada anak-anak. Tetapi sesuatu yang memburu resah di hatinya apabila Najihah sering menelefonnya dan mencari pelbagai alasan agar dapat berjumpa dengan Farhan. Dan apabila Najihah menyatakan hasrat untuk kembali bersatu, Farhan mula serba salah. Bukan dia tidak sayangkan Najihah tapi hatinya kini sudah dimiliki orang lain! Mana mungkin dia menghancurkan hati dan perasaan isteri baharunya sebagaimana Najihah pernah melakukan perkara tersebut ke atasnya!

PERTEMUAN dan perpisahan adalah rencah kehidupan. Apatah lagi dalam kehidupan suami isteri ada pasang surutnya. Berpisah hidup merupakan pengalaman yang amat memilukan berbanding berpisah jasad dek kerana ajal dan maut. Berpisah kerana salah seorang dijemput Ilahi lebih mudah diterima berbeza berpisah kerana tiada jodoh dalam perkahwinan.

Namun bukanlah semua perpisahan itu menjadi pilihan utama pasangan kerana ada ketikanya perpisahan berlaku atas beberapa sebab dan faktor. Antaranya ketidakserasian hubungan, campur tangan keluarga dan orang ketiga, kegagalan menjalankan tanggungjawab dan banyak lagi.

Kisah berpisah tapi hati masih terasa sayang juga adalah cabaran dalam perkahwinan.

Fenomena bercerai dan berhasrat mahu kembali semula sebagai suami isteri ada baik dan buruknya. Jika dipandang daripada sudut yang positif, selepas berpisah suami atau isteri akan mulai terasa kehilangan kerana antara keduanya banyak kenangan yang dilalui sama ada manis ataupun pahit.

Bahkan pengalaman itu akan membuatkan pasangan mulai menilai kelebihan pasangan masing-masing berbanding memikirkan soal kekurangannya.

Antaranya sikap pasangan yang ringan tulang, penyayang walaupun kedekut, tidak suka dengan aktiviti yang terlalu bersosial, bukan kaki perempuan dan sebagainya. Sikap yang baik ini akan menjadi igauan pasangan apabila sudah berpisah.

Demikian juga sebagai bekas suami pasti ada kelebihan bekas isteri yang membezakan dia dengan mana-mana wanita yang dikenali. Sikap isteri yang manja, tidak pandai melawan kata atau pandai berjimat akan membuatkan suami teringat semula kenangan tersebut.

Satu perkara lagi ialah perasaan sayang yang pernah singgah di dalam hati masing-masing. Tambahan pula dengan kehadiran anak-anak yang menjadi penghubung silaturahim membuatkan suami isteri yang berpisah menjadi serba salah.

Dan yang pasti, walau atas sebab apa pun perpisahan itu berlaku, anak-anak tidak sepatutnya menjadi mangsa keadaan.

Sebagai ibu bapa peranan dan tanggungjawab perlu diteruskan seperti biasa namun keadaannya sedikit berubah. Jika dahulu hidup dalam sebuah rumah yang sama, namun keputusan untuk berpisah membuatkan mereka terpaksa berhadapan dengan keadaan yang memerlukan mereka memahami situasi waktu itu.

Tambahan pula suami telah pun berumah tangga semula dengan isteri baharu. Anak-anak merasa kekok untuk bermesra dengan ibu baharunya. Bahkan layanan ayah terhadap anak-anak mungkin akan berkurangan akibat perhatian yang harus diberikan kepada isteri baharu atau anak-anak baharu jika berkahwin dengan janda.

Sebagai isteri yang telah berpisah dengan suami dan masih meletakkan harapan untuk berbaik semula dengan bekas suami mungkin akan menimbulkan banyak konflik perhubungan, terutamanya perhubungan dengan isteri baharu bekas suami dan keluarganya.

Inilah konflik yang akan dihadapi oleh suami agar tidak menimbulkan suasana tidak selesa isteri dan keluarga baharunya.

Justeru, sebagai ibu kepada anak-anak yang lahir daripada perkahwinan bersama bekas suaminya, harus memainkan peranan yang betul agar kehadiran dalam kehidupan baharu suami tidak mengeruhkan keadaan.

Apa yang penting ibu bapa dapat menyeimbangkan antara keperluan peribadi dengan tanggungjawab kepada keluarga terutama anak-anak yang memerlukan perhatian dan kasih sayang ibu bapa mereka.

Tip kaunselor

1. Perpisahan amat memedihkan bagi orang yang melaluinya. Pelbagai perasaan dan fikiran akan dialami seperti bingung, keliru, sedih, serba salah dan tidak kurang juga mereka yang menyesali keputusan yang telah diambil. Namun setiap yang berlaku bukan sahaja kemahuan manusia tetapi berada dalam perancangan Allah yang Maha Mengetahui hikmah di sebalik apa yang ditakdirkan. Hal ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Insyirah yang bermaksud: Sesungguhnya di sebalik kesukaran itu ada kemudahan. Dan sesungguhnya di sebalik kesukaran itu pasti ada kemudahan.

2. Apabila keputusan berpisah dibuat bererti suami isteri telah bersedia dengan sebarang risiko sama ada yang dapat dirancang atau di luar perancangan mereka. Ada kalanya suami isteri telah memikirkan perkara tersebut, namun banyak yang terpaksa menanggung risiko akibat tidak berbincang terlebih awal apa yang akan dihadapi selepas keputusan itu dilakukan.

3. Setelah keputusan dibuat untuk bercerai, pasangan seharusnya lebih bersedia daripada segi mental dan emosi. Ini penting supaya perceraian tidak menjadikan seseorang itu kelam-kabut sehingga hilang arah diri. Sekali gus menimbulkan dan menambahkan lagi beban permasalahan yang sedia ada. Sebaliknya, tenangkan diri, minta bantuan bimbingan dan nasihat daripada pakar atau orang yang dipercayai agar tindakan tidak tersasar daripada landasan yang betul. Dan yang paling penting, dapatkan maklumat yang tepat dalam hal-hal berkaitan proses perundangan.

4. Hubungan suami isteri yang telah bercerai akan ditentukan oleh pihak mahkamah terutama dalam menentukan pengesahan lafaz yang diucapkan. Sekali gus masing-masing akan mendapatkan hak yang sewajarnya sebalik berlakunya perpisahan.

5. Suami dan isteri yang bercerai seharusnya bertindak dengan rasional kerana hubungan keduanya bergantung dengan jumlah talak yang dilafazkan oleh suami serta keadaan isteri ketika diceraikan. Namun kedua-duanya boleh mengambil keputusan yang terbaik untuk meneruskan perhubungan silaturahim sebagai saudara seagama. Ini kerana walaupun telah bercerai, suami sebagai bapa dan isteri sebagai ibu akan terus berurusan untuk keperluan kehidupan anak-anak.

6. Semasa berhubung dan berkomunikasi untuk menyelesaikan pelbagai perkara berkaitan hak dan tanggungjawab terhadap anak-anak, pasangan yang bercerai perlu menjaga adab-adab pergaulan agar tidak melakukan perkara yang dilarang oleh syarak. Status hubungan mereka sebagai pasangan yang sah sebagai suami isteri hanya berlaku jika adanya lafaz rujuk. Tapi awas! bagi yang telah bercerai talak tiga, tiada apa yang boleh dilakukan melainkan bekas isteri perlu berkahwin dengan orang lain terlebih dahulu. Seterusnya membuat keputusan untuk meneruskan perkahwinan kedua tersebut atau kembali kepada bekas suami.

7. Dalam kancah kehidupan selepas bercerai, tanggungjawab sebagai seorang ibu dan bapa tidak pernah terputus. Anak-anak perlu diberikan hak sewajarnya terutamanya daripada sudut kasih sayang dan nafkah agar kehidupan anak-anak berjalan secara teratur tanpa sebarang masalah.

8. Untuk suami yang telah berkahwin lain selepas perceraian, seharusnya berlaku jujur kepada si isteri terutama dalam hal-hal yang melibatkan tanggungjawab sebagai bapa kepada anak-anaknya dalam perkahwinannya terdahulu. Andai perlu untuk bersemuka dengan bekas isteri, maklumkan kepada isteri baharunya agar tidak menimbulkan konflik . Bekas isteri pula perlu menghormati hak isteri baharu dan tidak mengganggu-gugat perhubungan tersebut.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman