Isnin, 25 Ogos 2014

Cabaran besar wanita bangunkan keluarga

Oleh : Dr Nurhidayah Hashim
Sumber : Berita Harian - Agama
Tarikh : 07/08/2014

Peranan sebagai pekerja, ibu, isteri tugas berat perlu sokongan suami

Menurut bancian tahun 2010, negara kita mempunyai 28.3 juta penduduk terdiri daripada 14.56 juta lelaki dan 13.77 juta wanita. Merujuk kepada jam populasi Jabatan Perangkaan Malaysia, pada tahun 2014 kita sudah mencecah 30 juta penduduk dan jumlah wanita turut meningkat. Sedar atau tidak, wanita adalah jumlah yang ramai dan memainkan peranan penting dalam menjayakan kelestarian masyarakat. Ada ketikanya wanita memainkan peranan sebagai anak kepada ibu bapanya, isteri, ibu dan ahli masyarakat. Bagi yang bekerjaya, mereka memainkan peranan sebagai pekerja.

Tidak boleh ambil mudah peranan wanita

Dari sudut pandangan Islam, peranan wanita tidak boleh dipandang mudah. Beberapa kata-kata pujangga menyebut, “Tangan yang menghayun buaian boleh menggoncang dunia”, menunjukkan kedudukan serta peranan besar yang dimainkan wanita dalam membangun keluarga serta masyarakat.

Masyarakat mempunyai wanita yang terdidik, beriman dan jelas peranannya adalah masyarakat yang berjaya. Atas dasar itu lahirnya kata-kata hikmah, “Apabila baik wanitanya, baiklah seluruh masyarakat, apabila rosak wanitanya, rosaklah seluruh masyarakat”.

Menjayakan peranan mereka, wanita wajar mengambil berat beberapa perkara penting khususnya menjadi hamba Allah dan khalifah-Nya. Ia mendesak wanita memahami dan meraikan peranan itu dengan mendalami ilmu akidah, ibadah, akhlak dan sebagainya.

Meletakkan matlamat hidup untuk mendapat keredaan Allah SWT membantu wanita meletakkan kepentingan mengikut turutan yang betul. Sibuk manapun dengan tugas, mereka tidak meninggalkan solat, menjaga pergaulan serta batasan aurat.

Sebagai isteri, wanita adalah teman rapat, penyokong, penasihat, perawat, pengurus dan pembantu suami. Walau setinggi mana jawatan di tempat kerja, wanita sebagai isteri perlu menunjukkan rasa hormat kepada suami sebagai nakhoda keluarganya.

Rasulullah SAW bersabda: “Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah.”


Isteri yang solehah berperanan sebagai pembantu yang menyokong suami dalam semua perkara diharuskan oleh syarak. Kata pepatah, di sebalik setiap kejayaan lelaki tentu ada wanita di belakangnya.

Sebagai ibu wanita berperanan mengasuh, mendidik dan menanam nilai Islam serta nilai murni sejak anak masih kecil. Ibu yang beriman, bijak, cintakan agama dan mempunyai kesedaran keagamaan selalunya akan berusaha memberikan didikan sama kepada anak mereka.

Kepentingan peranan ibu

Kepentingan peranan ibu ditunjukkan oleh Rasulullah dalam sabdanya: “Setiap anak dilahirkan atas fitrah (kesucian agama yang sesuai dengan naluri), sehingga lancar lidahnya, maka kedua orang tuanya yang menjadikan dia beragama Yahudi, Nasrani dan Majusi.” (Riwayat Tabrani dan Baihaqi)

Wanita tidak boleh memencil diri dan sibuk menjaga ahli keluarganya sahaja. Mereka perlu terbabit dalam membangunkan masyarakat kerana kehidupan seseorang sebenarnya dipengaruhi oleh masyarakat dan persekitarannya.

Kita perlu mengambil maklum cabaran yang dihadapi oleh wanita bekerja. Dalam kajian dijalankan oleh beberapa pengkaji daripada Universiti Teknologi MARA (UiTM) berkenaan wanita bekerja, kira-kira 50 peratus daripada 500 responden yang ditemu bual mengakui sebagai isteri dan ibu yang bekerja, mereka menghadapi pelbagai cabaran besar.

Hampir 50 peratus mengakui mereka keluar awal pagi untuk ke tempat kerja dan menghabiskan purata masa antara lapan hingga 10 jam sehari sebelum kembali ke rumah lewat petang atau awal malam. Badan sudah terlalu penat, letih, lesu dan penuh ketegangan.

Antara cabaran dihadapi adalah mengurus anak di rumah terutama yang masih kecil dan bersekolah rendah, menyelia kerja rumah anak, menyelesaikan tugasan rumah tangga seperti menyediakan makan malam, membasuh serta menggosok baju.

Keadaan fizikal dan psikologi yang letih menyebabkan mereka tidak mampu memberi perhatian khusus dan penuh belaian untuk anak serta suami. Ini semua cabaran besar bagi wanita dalam membangunkan keluarganya.

Justeru, pertolongan suami adalah satu perkara besar dalam memastikan kebahagiaan keluarga berterusan dan meringankan beban isteri yang bekerja.


Penulis adalah Prof Madya di Akademi Pengajian islam Kontemporari (ACIS), UiTM Shah Alam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman