Isnin, 14 April 2014

Bekas Hakim Mahkamah Tinggi Syariah diperintah bela diri


Sumber : Utusan Malaysia - Mahkamah
Tarikh : 10/04/2014


PULAU PINANG 9 April - Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini memerintahkan bekas Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang, Adam Tumiran bersama pasangannya, penasihat kewangan, Nurul Izani Md. Isa membela diri atas dakwaan khalwat.

Ketetapan itu dibuat Hakim Syarie, Zaim Mat Yudin selepas berpuas hati dan mendapati pihak pendakwaan berjaya menimbulkan keraguan munasabah di dalam kes berkenaan.

Selain itu, Zaim juga menetapkan 14 hingga 16 Mei ini sebagai tarikh bagi kedua-­dua tertuduh memasukkan pembelaan mereka.

Pendakwaan diketuai oleh Ketua Pendakwa Syarie, Mohd. Zulkhairi Aziz manakala pasangan berkenaan diwakili Ahmad Munawir Abdul Aziz dan Wan Faridulhadi Md. Yusof.

Sebelum ini, pasangan berkenaan dibebaskan Mahkamah Rendah Syariah di sini selepas Hakim Syarie, Othman Ibrahim menetapkan mahkamah berpuas hati dengan kesahihan kertas perkahwinan pasangan tersebut.

Pihak pendakwaan pula kemudiannya memfailkan rayuan ke Mahkamah Rayuan Syariah berhubung kes berkenaan.

Mengikut pertuduh, Adam dan Nurul Izani yang bukan mahram didakwa berada bersama-sama dalam keadaan yang menimbulkan syak kira-kira pukul 2.05 pagi, 5 Disember 2010, di No. 18B, kuarters kerajaan negeri, Jalan Masjid Negeri di sini.

Adam, 47, didakwa mengikut Seksyen 27 (a) Enakmen Jenayah Syariah Pulau Pinang 1996 manakala Nurul Izani, 37, didakwa di bawah Seksyen 27 (b) enakmen sama.

Jika sabit kesalahan, kedua-dua mereka boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.

Tertuduh juga sebelum ini dibenar diikat jamin sebanyak RM1,000 setiap seorang.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140410/ma_04/Bekas-Hakim-Mahkamah-Tinggi-Syariah-diperintah-bela-diri#ixzz2yvy133eG
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman