Rabu, 22 Januari 2014

Tolak permohonan bekas Sultanah Johor

Sumber : Utusan Malaysia - Mahkamah
Tarikh : 21/01/2014


JOHOR BAHRU 20 Jan. - Bekas Sultanah Johor, Tunku Zanariah Tunku Ahmad hari ini gagal untuk mengenepikan perintah Mahkamah Syariah yang mengeluarkan penghakiman bahawa Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail telah menceraikannya.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Muhammad Khaldun Mohd. Sharif yang memberitahu bahawa Mahkamah Syariah Johor terikat dengan fatwa mengenai perkara tersebut.

Bagaimanapun, peguam Afshah Arifin memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah bahawa ucapan yang dilafazkan oleh Almarhum Sultan Iskandar adalah tidak sah dari segi undang-undang Islam.

Pada 1 Januari lalu, Tunku Zanariah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini untuk mengenepikan perintah Mahkamah Syariah yang mengeluarkan penghakiman bahawa Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail telah menceraikannya.



Permohonan yang difailkan melalui Tetuan Kamar Ainiah, Raziff dan Zashidi dan menamakan Sultan Iskandar sebagai responden itu dibuat bagi mengenepikan dan membatalkan perintah Mahkamah Rendah Syariah menerusi saman bernombor 01001-054-2025-2010 yang mengeluarkan penghakiman bahawa Almarhum Sultan Johor telah menceraikan Tunku Zanariah pada 23 Januari 2009 dan rujuk yang dilafazkan pada minggu berikutnya adalah tidak sah.

Bagaimanapun, difahamkan pihak peguam bela akan memfailkan rayuan di Mahkamah Syariah Johor agar kes tersebut dalam masa terdekat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman