Rabu, 4 Disember 2013

Wanita mangsa jenayah

Sumber : Utusan Malaysia - Bicara Agama
Tarikh : 04/12/2013


WANITA dijadikan oleh Allah SWT untuk menjadi pasangan lelaki sebagai isteri dan melahirkan generasi akan datang seorang ibu. Wanita sangat senang masuk syurga. Nabi SAW bersabda yang wanita boleh masuk syurga dari mana-mana pintu syurga tetapi semasa baginda melihat neraka, Baginda menyatakan yang ramainya wanita di dalam neraka.

Persoalannya, apakah yang menjadikan wanita ramai menjadi penghuni neraka, sedangkan peluang masuk syurga sangat luas. Sebagai isteri, tugas utama dan pertamanya ialah melayan suami dan taat kepada suaminya. Dalam ketaatannya itu, seorang isteri boleh menerpa nasib yang malang dan terpaksa menerima padah daripada ketaatannya.

Saya bukan ingin menyuruh isteri tidak taat tetapi ketaatan isteri kepada suami mestilah berasaskan hukum. Suami juga tidak boleh mengarah atau mempergunakan isteri seperti hamba suruhan dan melakukan perkara yang dilarang syarak.

Dalam isu wanita dan jenayah, saya akan melihat kepada fenomena keterlibatan wanita sebagai isteri atau anak gadis yang terlibat dengan jenayah. Ada wanita yang ditangkap dan dijatuhi hukuman penjara sehingga lima tahun kerana dia didapati bersalah memiliki dadah. Mereka disabitkan di bawah seksyen12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Bagaimana ia boleh berlaku? Dalam satu kes, Aminah (bukan nama sebenarnya) ditangkap kerana suaminya menjual dan menyimpan dadah di rumah. Menurutnya ketika polis datang, suaminya melarikan diri. Dia ditangkap kerana dadah ada di dalam bilik tidur. Anak-anak ditinggalkan dengan keluarga sementara dia ditahan. Suami masih dicari.

Dalam kes kedua, pasangan berkahwin selepas tamat belajar. Mereka graduan luar negara dan mempunyai anak berusia 13 tahun. Menurut isteri, suaminya suka minum arak dan mengambil dadah sebagai suku-suka. Di awal perkahwinan, dia memarahi suami yang menggunakan dadah sekali sekala termasuk semasa hendak mengadakan hubungan seks. Akhirnya dia juga dipengaruhi suami untuk mengambil dadah.



Suami pula mendapati dengan menjual dadah ia lebih menguntungkan. Isteri tidak mengetahui kegiatan suami kerana suami mempunyai pekerjaan tetap dan berpendapatan tinggi. Suatu hari mereka telah ditangkap dengan sejumlah dadah.

Suaminya mungkin dihukum gantung sampai mati dan dia pula dipenjara dua atau tiga tahun. Dia menangis kerinduan kepada anak tunggalnya. Dia menyesal tetapi sudah terlambat.

Ini adalah dua contoh wanita yang terjebak dengan jenayah kerana suami atau lelaki. Satu lagi jenayah yang senang wanita terjebak ialah wanita yang didera sehingga hilang pertimbangan. Ada wanita yang didera teruk sehingga ‘gila’. Kegilaannya menyebabkan dia ‘berani’ mengambil tindakan.

Saya bertemu seorang wanita yang membunuh dua orang anaknya kerana dia didera suaminya. Ketika kami berbual, wanita itu menangis. Apabila ditanya kenapa membunuh anak-anaknya? Jawapannya, demi keselamatan dan supaya mereka tidak melalui kesakitan dan keperitan seperti yang dilaluinya. Pada mulanya saya tidak rasa dia gila tetapi setelah berbual lama, saya pasti dia gila kesan terlalu lama didera.

Saya masih ingat suatu masa dahulu di Utah, Amerika Syarikat, seorang wanita membunuh empat anaknya kerana suaminya menderanya. Ramai wanita apabila didera boleh melakukan pelbagai jenis jenayah kerana ingin lari daripada penyeksaan.

Hakikatnya, ada banyak kes wanita yang terpaksa menjalani hukuman penjara kerana dia melakukan jenayah untuk ‘membebaskan’ dirinya daripada penderitaan.

Kerana kekasih

Satu lagi kategori jenayah yang sering melibatkan wanita, terutamanya anak gadis ialah menjadi keldai dadah. Kita sering membaca cerita wanita Malaysia ditangkap di luar negara kerana didapati membawa dadah. Sebenarnya isu ini melibatkan gadis Malaysia di luar negara dan dalam negara.

Saya menemui dua orang gadis institusi pengajian tinggi (IPT) yang sedang meringkuk di penjara kerana ditangkap dalam satu serbuan polis. Dalam kes pertama Timah (bukan nama sebenar) berkenalan dengan Mr. J melalui Internet. Mr. J berasal dari sebuah negara di Afrika dan mereka jatuh cinta. Selepas bercinta atas talian selama satu setahun lebih, Mr. J datang ke Malaysia untuk melanjutkan pengajian. Pada masa itu Timah telah tamat pengajian dan bekerja.

Apabila Mr. J telah berada di Malaysia mereka keluar makan dan sering singgah di rumah tumpangan Mr. J. Selepas sebulan Mr. J balik ke negara asalnya. Kedatangan Mr. J kali kedua ini merapatkan lagi hubungan mereka. Timah sering menemankan Mr. J menghantar barang kepada rakan-rakannya. Suatu hari, memandangkan waktu itu tidak ada tempat meletakkan kereta, Mr. J telah meminta Timah untuk menghantarkan barang di bilik rakannya. Dia akur. Seminggu selepas itu, Timah telah ditangkap kerana mengedar dadah. Gambar dirakam kamera litar tertutup, semasa Timah menyerahkan barang itu.

Dalam satu lagi kes, Tijah (bukan mana sebenar) berkenalan dengan M semasa belajar di sebuah kolej swasta. Lepas kedua-dua mereka tamat belajar, Tijah ke Kuala Lumpur untuk mencari kerja. Tijah menumpang di rumah ibu saudaranya dan dia sering keluar makan dengan M dan selalu juga singgah di rumah sewa M.

M pula tinggal dengan beberapa rakan senegaranya. Suatu hari ketika keluar dengan M, Tijah memaklumkan yang dia hendak pulang ke kampung kerana masih belum mendapat pekerjaan. Dalam perjalanan pulang mereka singgah di rumah M, tidak sampai 15 minit, polis serbu. Turut ditemui dadah berkilo-kilo.

Puas Tijah menerangkan yang dia tidak tahu mengenai dadah yang ditemui polis itu. Namun Tijah tetap akan didakwa dan dia perlu mempertahankan diri. Untuk berbuat demikian Tijah perlu mempunyai wang untuk mengupah peguam. Di sinilah bermulanya nasib malang Tijah. Sama seperti Timah, mereka tertipu oleh seorang lelaki bernama kekasih.

Dalam semua kes di atas, wanita-wanita ini adalah manusia malang yang menerima hukuman bagi kesalahan jenayah yang mereka tidak lakukan atau secara tidak sengaja melakukan. Dalam semua kes ini, orang yang bertanggungjawab menyebabkan wanita-wanita ini melakukan jenayah ialah lelaki.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman