Khamis, 13 Disember 2012

Tebus talak tidak jatuh martabat wanita

Sumber : Utusan Malaysia
Oleh : NOOR FAZRINA KAMAL
Tarikh : 13/12/2012

ADA yang memandang rendah atau prejudis terhadap wanita yang membuat tuntutan perceraian melalui tebus talak.

Ini kerana pihak isteri yang meminta perceraian dan suami boleh meletakkan 'harga' untuk 'melepaskan' isteri terbabit.

Sudah banyak kes termasuk terbaru membabitkan pasangan selebriti, Jimmy Shanley dan isteri, Nursuhaila Eliani Suhaimy yang sah bercerai talak satu secara khuluk (tebus talak) berjumlah RM1 di Mahkamah Rendah Syariah.

Bagi yang melihat secara sinikal, jumlah RM1 bagai satu penghinaan terhadap isteri seolah harga dirinya serendah itu.

Hakikatnya, itu bukan sesuatu yang salah, tetapi dibenarkan dalam Islam di mana tebus talak merupakan pilihan kepada wanita yang berhadapan dengan kemelut rumah tangga.

Tebus talak atau dalam bahasa Arab disebut khuluk iaitu berasal daripada kata-kata khala'a al-thauba yang bermaksud menanggalkan pakaian.

Khuluk adalah pembubaran perkahwinan yang dilakukan oleh pihak isteri dengan membayar ganti rugi kepada suami.

Ataupun, pembubaran perkahwinan melalui satu pembayaran yang dibuat oleh isteri kepada suami untuk melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan.



Pegawai Penyelidik Kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Siti Shamsiah Md. Supi berkata, walaupun kos tebus talak sebanyak RM1 ataupun RM10 di sesetengah negeri seperti di Sabah, ia sebenarnya perceraian secara taklik yang diubah kepada tebus talak.

"Ada juga negeri yang tidak memperuntukkan khuluk dalam lafaz taklik.

"Dalam hal ini, pada saya tidak timbul soal martabat wanita itu menjadi rendah, sebab wanita berkenaan datang ke mahkamah untuk menuntut haknya yang telah dilanggar oleh pihak suami.

"Contohnya, suami tidak menunaikan tanggungjawab nafkah selama empat bulan berturut-turut. Suamilah yang menjadi punca dia membuat pengaduan di mahkamah," katanya.

Siti Shamsiah menambah, dalil keharusan pembubaran perkahwinan menurut kaedah ini adalah berdasarkan kepada ayat 229 surah al-Baqarah dan ia menjadi dalil kepada semua ulama.

"Dalil tersebut menyebut, Dan tidaklah halal bagi kamu mengambil kembali sesuatu daripada apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri kamu), kecuali jika kedua-duanya (suami isteri) takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah.

"Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu).

"Satu hadis yang lain pula menyebut bagaimana Jamilah binti Abdullah, isteri kepada Thabit bin Qais mengadu kepada Rasulullah SAW tentang isi hatinya yang tidak berkenan dengan penampilan dan perawakan suaminya. Jamilah menyatakan kebimbangan akan melakukan dosa dan tidak berlaku taat kepada Thabit sebagai suami.

"Dalam kes tersebut, Jamilah menyatakan bahawa Thabit tidak mempunyai masalah akhlak mahupun dalam perkara-perkara bersangkutan agama, akan tetapi beliau bimbang akan menjadi seorang hamba Allah yang berdosa disebabkan tidak mampu memenuhi tuntutan tanggungjawab sebagai seorang isteri, disebabkan keadaan lahiriah Thabit yang disebutkan tadi.

"Rasulullah SAW (yang memaklumi Thabit secara peribadi) telah bertanya pada Jamilah, iaitu sebagai suatu dorongan jalan penyelesaian kepada beliau, dengan cara mengembalikan semula sebidang tanah kebun yang diberikan oleh Thabit sebagai mahar pada waktu pernikahan. Persetujuan di pihak Jamilah dilanjutkan dengan saranan Rasulullah kepada Thabit untuk menerima semula mahar tersebut, dan berakhirlah kemelut perkahwinan antara Jamilah dengan Thabit dengan baik."

Syarat tebus talak

Siti Shamsiah berkata, secara umumnya melalui pemahaman hadis tersebut, khuluk tidak boleh berlaku dengan sewenang-wenangnya.

Ia tidak diharuskan kecuali apabila berlaku perselisihan antara suami isteri. Ada juga ulama berpendapat, jika isteri mengugut untuk tidur dengan lelaki lain atau orang yang dibenci suaminya, maka adalah wajib bagi suami tersebut untuk menerima khuluk.

"Kalau dalam suasana pada hari ini, isteri yang mengakui mempunyai hubungan intim dengan orang lain dan tidak mahu lagi meneruskan perhubungan suami isteri dan menawarkan sejumlah wang kepada pihak suami sebagai pelepasan, maka suami perlu menerima.

"Sesetengah ulama meletakkan kederhakaan atau nusyuz sebagai syarat kepada sah tebus talak atau khuluk, namun Abu Hanifah dan Imam Syafie menolak syarat tersebut.

"Pendirian Imam Abu Hanifah dan juga Imam Syafie dilihat selaras dengan kaedah penyelesaian yang didorongkan oleh Rasulullah terhadap konflik yang berlaku antara Jamilah dan juga Thabit. Jamilah tidak menderhakai suaminya, malah kerisauannya tidak dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab seorang isteri dengan sempurna telah menjadi alasan dan juga keterangan untuk membuat tuntutan perceraian.

"Baginda Rasulullah SAW selanjutnya menerima potensi ketidaktaatan yang boleh berlaku itu sebagai alasan bagi tuntutan perceraian dan tidak sedikit pun mempertikaikannya. Dan ini dalam keadaan Rasulullah SAW mengetahui keperibadian Thabit.

"Pengetahuan Rasulullah SAW dianggap oleh sesetengah pengamal perundangan sebagai indikator atau qarinah dalam kes seumpama ini," katanya.

Siti Shamsiah berkata, walaupun tebus talak nampak seperti jalan keluar yang luas dan mudah bagi pihak isteri untuk melepaskan ikatan perkahwinannya, tetapi secara rasional mana-mana isteri tidak akan tega membuat sebarang tindakan yang akan memberi kerugian kepada diri sendiri sehingga sanggup mengeluarkan sejumlah wang melainkan untuk tujuan yang jauh lebih penting.

Antaranya mungkin demi kesejahteraan dan keselamatan diri yang tentunya jauh lebih penting buat dirinya sehingga terpaksa mengorbankan perkahwinan yang telah dibina.

"Ada kemungkinan banyak rahsia pahit dan duka yang tersimpan dalam sesebuah rumah tangga yang tersimpan tetapi pada masa yang sama pihak isteri tidak mahu mendedahkannya demi menjaga nama baik suami.

"Maka tebus talak ataupun khuluk adalah jalan keluar yang boleh diambil tanpa memburukkan mana-mana pihak," jelasnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Talian NUR 15999

Hubungi Talian Nur (15999) oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat untuk kes penderaan, kes keganasan rumahtangga, kes-kes domestik dan kebajikan yang lain termasuk penderaan wanita, pembantu rumah dan lain-lain.

Halaman